zspporajow@gmail.com (75) 77-38-223 | (75) 77-38-227
Aktualności
Wskazówki do pracy z dziećmi potrzebującymi szczególnego wsparcia
20 kwietnia 2020
0

 

Drodzy Rodzice!

Dokładamy wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość.
W obecnej sytuacji Państwa rola – rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu – nabiera nowego znaczenia.

Przekazujemy kilka wskazówek od nauczycieli – specjalistów.

 

 

Rodzicu,

  1. W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji
    i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.
  2. Zaplanuj czas dziecka i podziel go na cztery grupy:
  • edukacja – będą to np.: indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi
    przez nauczyciela i według jego wskazówek oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),
  • sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,
  • dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wspólnie z rodziną,
  • rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja
    do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.

 

  1. Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.
  2. Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami.
  3. Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki
    do nauki w domu – kącik, pomieszczenie, dostęp do komputera, tablet itd.
  4. Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.
  5. Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność
    i samodzielną naukę.
  6. Zwróć szczególną uwagę dziecka na bezpieczne korzystanie z internetu. Przydatne informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa w sieci znajdziesz na stronie szkoły w zakładce ,,Wirtualny gabinet pedagoga”. W zakładce tej znajdziesz również następujące informacje:

– Bezpieczna praca dziecka z komputerem i w Internecie;

– Poradnik dla rodziców i uczniów dotyczący zdalnego kształcenia;

– Uczeń bezpieczny w sieci – porady dla uczniów i rodziców;

– Jak skutecznie mobilizować się do nauki;

– Porady dla rodziców dotyczące przeprowadzania rozmów z dziećmi na temat obecnej sytuacji.

– Udostępniane są również odnośniki do stron, które prezentują filmy dotyczące
np. tematyki cyberprzemocy czy bezpieczeństwa w sieci.

– W ramach realizacji programu edukacyjnego „Fonolandia” Fundacji Dbam o mój zasięg
na stronie internetowej szkoły będą umieszczane treści dla uczniów i rodziców dotyczące świadomego korzystania z Internetu.

-„Jak odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać z urządzeń cyfrowych – wskazówki
dla rodziców.”

– „Nałogowe używanie mediów cyfrowych. Nowy wymiar uzależnień behawioralnych.”

  1. Jeśli potrzebujesz pomocy – szkoła zapewnia rodzicom wsparcie psychologa i pedagoga – umówienie konsultacji telefonicznej po zgłoszeniu prośby przez rodzica lub ucznia.

 

Wskazówki do pracy z dziećmi potrzebującymi szczególnego wsparcia

Rodzicu:
1. Możliwie często eksponuj mocne strony dziecka.
2. Nie karz dziecka za brak postępów czy niechęć do pracy.
3. Konsekwentne, ale łagodne egzekwuj spełnianie obowiązków szkolnych. Podjęte czynności doprowadzaj do końca.
4.  Usuń z miejsca pracy czynniki dekoncentrujące, np.: pozostaw na biurku tylko te rzeczy, które w danym czasie pracy są niezbędne, wyłącz TV.
5. Powtarzaj i utrwalaj zdobyte wiadomości.
6. Spokojnie powtarzaj dziecku polecenia.
7. Trenuj umiejętność doprowadzania czynności do końca.
8.  Motywuj do działania (stawianie jasnych celów i oczekiwań).

Wskazówki logopedyczne

Rodzicu:

  1. Codziennie czytaj dziecku na głos, przynajmniej 20 minut, dziecko poprawia swoją wymowę, doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy od otoczenia. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
    2. Podczas czytania niech Twoje dziecko opowiada treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy (np. szum wiatru, pukanie, odgłosy zwierząt). Wyrazy dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem usprawniającym narządy artykulacyjne.
    3.Zachęcaj dziecko do nauki wiersza na pamięć. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających wyrazistą wymowę.
    4.Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest sukces.

Wskazówki do pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera i autyzmem.


Rodzicu:
1. Staraj się utrzymać kontakt wzrokowy z dzieckiem, następnie skieruj informację dotyczącą wykonywanego zadania.
2. Polecenia dotyczące zadań formułuj prosto i pozytywnie, nie używaj niezrozumiałych słów,
3. Wymagaj tylko tego, co dziecko potrafi i jest w stanie zrobić, odpowiednio do nastroju. Czasami lepiej zrobić przerwę w nauce i wrócić do realizacji materiału w późniejszym czasie,
4. Ucząc dziecko, podawaj konkretne przykłady. Staraj się nawiązać do przykładów z życia. Opowiadaj, pokazuj obrazki i zdjęcia-wizualizuj dany temat w miarę możliwości,
5. Obserwuj zachowanie dziecka – zgłaszaj jakiekolwiek problemy dotyczące funkcjonowania dziecka w domu, które możemy wspólnie rozwiązać,
6. Często wzmacniaj pozytywnie – chwal i nagradzaj za wykonaną pracę,
7. Spędzaj w miarę możliwości czas wolny z dzieckiem tak, aby wykonywane czynności i zabawa służyły rozwojowi. Stwarzają one możliwości nawiązywania bliższych relacji z dzieckiem.

 

Wskazówki do pracy z dzieckiem rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Rodzicu:

  1. Gdy dziecko powtarza, że się nudzi, codziennie dobrze zrobić szczegółowy plan dnia i wyznaczyć konkretne godziny pewnych działań, aby było skupione na ich realizacji: śniadanie, odrabianie lekcji, wybieranie formy odpoczynku, korzystanie z komputera, obiad, podwieczorek, kolacja, pomoc w przygotowywaniu posiłków itp. (dobrze byłoby zrobić najpierw ogólny plan tygodnia – a potem uszczegóławiać na początku każdego dnia). Taki plan wisi w widocznym miejscu – można go uzupełniać.

 

  1. Dobrym sposobem przebywania razem i zainteresowanie się emocjami dziecka jest wspólne oglądanie ciekawego filmu, który porusza różne emocje i można podczas oglądania porozmawiać – zatrzymać film w Internecie i zapytać dziecko o dany problem.

 

  1. Dziecko może samo zaproponować obowiązki, które będzie wykonywać – można spisać „kontrakt” i wtedy dziecko swoim podpisem gwarantuje jego wykonanie. Do codziennego planu zajęć można wykorzystać np. posiadanie zwierzątka domowego – jeśli dziecko je ma. Zabawa z ulubieńcem może być też wpisana w plan dnia.

 

  1. Aby zachęcać dziecko do podejmowania wysiłku, pomagania można zaproponować „uśmiechniętą tablicę”. W widocznym miejscu powiesić białą kartkę albo szary papier, albo na lodówce umieścić kartkę z imieniem dziecka, na której piszemy poszczególne dni tygodnia. W każdym dniu, gdy dziecko będzie można pochwalić, rysujemy uśmiechniętą buzię. Dziecko może ich zebrać wiele w ciągu dnia. Nagrody za zebranie np. 10 buziek można ustalać na bieżąco – można pozwolić dziecku na coś, na czym mu bardzo zależy. Na koniec tygodnia po podsumowaniu można wymyślić ekstra nagrodę – tutaj w zależności od wyobraźni rodziny – ustalamy, co jest dla dziecka ważne i tym nagradzamy.

 

  1. Gdy dziecko jest agresywne albo nie chce czegoś zrobić zastosuj metodę „zaciętej płyty”. Jest przydatna, gdy chcemy powiedzieć „nie” lub w inny sposób wytyczyć granice w rozmowie z dzieckiem, do którego nie dociera to, co mówimy. Powtarzamy swoje polecenia, mimo że dziecko znajduje dziesiątki wytłumaczeń.

 

  1. Obdarowywanie dziecka pozytywnymi opiniami, nagradzanie za to, że jest grzeczne, poświęcanie mu czasu podczas wspólnie podjętych działań jest ważne dla każdego dziecka, które ma kłopoty z postrzeganiem siebie i jest albo ruchliwe – wtedy skupia uwagę, albo zamknięte w sobie – pozwala uaktywnić.

 

Przykłady  ćwiczeń ruchowych w domu:

 

1 Filmiki taneczne – krótkie ,pobudzające do aktywności, dające dużo radości

– zumba  dla dzieci – I like move it – https://youtu.be/ymigWt5TOV8 – 2 min.

– zumba dla dzieci – Electronic song –Minions -https://youtu.be/FP0wgVhUC9w – ok.3 min.

– tańczyny rock ‘n roll – https://youtu.be/Qm1Tiw4Y0Es – 2.33 min.

 

2 Relaks, wyciszenie, odpoczynek

– rozluźnienie, rozciąganie – https://youtu.be/zn9M1BADSpw -ok.5 min.

– joga dla dzieci – wyprawa  do zoo – https://youtu.be/N9PTI5mg0gs -9.30 min.

– joga dla dzieci – wyprawa na biegun i pustynię -https://youtu.be/4U4mYHmNqa8 – ok.6.30 min.

– najskuteczniejsza technika relaksacyjna dla dzieci – https://youtu.be/F5L9s0x1FgI  – ok.15 min.

 

3 Zestawy ćwiczeń ogólnorozwojowych, aktywizujących całe ciało

– mały sportowiec w domu –https://youtu.be/vkwzFVN2Bds –  ok.24 min.

– zabawy z poduszkami – https://youtu.be/j4EiXelSTkI-  ok.1min

– turbo rozgrzewka – https://youtu.be/SGuKDNvBo_U –   ok.5 min.

-mini-tor przeszkód – https://www.youtube.com/watch?v=mINLV0nfna8 –ok.2 min.

– zabawy z przyborem – piłka gumowa lub wykonana ze zwiniętego papieru sklejonego taśmą

https://youtu.be/umyjvulRVvw  – 7.33 min.

– zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych – https://youtu.be/CEyba0BvBUE – ok.20 min.

– zestaw ćwiczeń ruchowych – https://youtu.be/zxdHhz_cxTY -ok.7 min.

 

4 Gimnastyka korekcyjna

– Trzymaj się prosto – zestaw ćwiczeń korekcyjnych -https://youtu.be/eiHGj8Tuo-I – ok.20 min.

– Wyprostuj się – profilaktyka wad postawy – https://youtu.be/hrk7sMV38ec -ok.25 min.

 

5 Propozycja  wspólnej zabawy z rodzicem, rodzeństwem

-ćwiczenia w dwójkach -https://youtu.be/FacAJxiIzh4 –ok.3min

-gimnastyka w dwójkach i nie tyko -https://youtu.be/Jlf5leeppBU –ok.1 min.

 

 

%d bloggers like this: