PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
Rozwijanie aktywności i samorządności jest jedną z ważniejszych spraw w procesie wychowania. Art. 55 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że: „W szkole i placówce działa samorząd uczniowski[…].
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.” Zgodnie z ustawą oprócz działalności dydaktycznej i wychowawczej, szkoła powinna uczyć swoich podopiecznych współdziałania w sprawach publicznych, poprzez współpracę z innymi, dzielenie się zadaniami i wywiązywanie się z nich.
Praca SU dotyczy pewnych kręgów tematycznych systematycznie rozwijanych i realizowanych w procesie dydaktyczno–wychowawczym. Prezentowany poniżej harmonogram działań jest zgodny ze statutem szkoły i dostosowany do oczekiwań uczniów, nauczycieli i wychowawców.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI DZIAŁA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH:
- DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA, do której należy: diagnozowanie potrzeb, decydowanie i współdecydowanie o sprawach szkoły w obszarze dydaktyki, przestrzeni szkoły oraz organizacji pracy placówki; opiniowanie wybranych dokumentów szkolnych, poznawanie i uzupełnianie wiadomości o szkolnych dokumentach; informowanie społeczności szkolnej o działaniach organu, poprzez prowadzenie gazetki ściennej i umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły; współpraca z Dyrekcją i Gronem Pedagogicznym i Radą Rodziców; sporządzanie sprawozdań o działalności SU; organizacja wyborów.
- DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA, która realizowana jest poprzez: zbiórkę nakrętek, żywności lub karmy dla zwierząt. Udział w akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz włączenie się do akcji „Góra Grosza”.
- DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO-OŚWIATOWA ma na celu: uatrakcyjnianie uczniom czasu pozalekcyjnego, poprzez organizowanie imprez okolicznościowych, w tym m. in. z okazji Dzień Chłopaka, Andrzejek, zabaw karnawałowych, Walentynek, propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej; organizację apeli patriotycznych oraz pielęgnowanie ceremoniału i tradycji szkolnej z udziałem pocztu sztandarowego.
EFEKTEM DZIAŁAŃ PRZEDSTAWICIELI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO NASZEJ SZKOŁY JEST:
- szybkie i efektywne diagnozowanie potrzeb społeczności uczniowskiej,
- wpływ na sprawy placówki w obszarze dydaktyki, przestrzeni szkoły oraz organizacji jej pracy,
- wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrożenie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Dziecka Ucznia,
- wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań dzieci i potrzeb szkoły,
- pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału,
- reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i organów (podmiotów) pozaszkolnych,
- stwarzanie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności pracy w zespole i komunikacji interpersonalnej,
- wzrost empatii – podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt.
- diagnozowanie potrzeb społeczności uczniowskiej,
- prowadzenie tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego i dbanie o jej estetykę; wywieszanie aktualnych informacji o pracy Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowywanie gazetki związanej z wyróżnionymi uczniami w naszej szkole
- ustne informowanie społeczności szkolnej o akcjach organizacji;
- całoroczna zbiórka nakrętek pn.
- współpraca z Radą Rodziców naszej szkoły;
- aktualizacja informacji o działalności Samorządu Uczniowskiego na stronie internetowej szkoły;
- współpraca z fundacjami organizującymi akcje charytatywne;
- udział w uroczystościach szkolnych – wystawienie pocztu sztandarowego;
- działania wynikające z aktualnej sytuacji.
CELE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Reprezentowanie ogółu uczniów.
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej i obrona jej praw.
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
PROGRAM
Wrzesień
- Zdiagnozowanie potrzeb i stworzenie planu pracy SU.
- Aktualizacja regulaminu SU.
- Rozpoczęcie całorocznej akcji zbiórki nakrętek.
- Zagospodarowanie i aktualizacja tablicy informacyjnej SU.
- Ustalenie trójek klasowych i pocztu sztandarowego.
- Udział w Międzynarodowym Dniu Kropki. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Dzień Chłopaka– wykonanie i wręczenie upominków wszystkim chłopakom. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Pomoc w organizacji Dnia Kropki.
Październik
- „Październik – miesiącem dla zwierząt”. Przeprowadzenie zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska w Dłużynie Górnej.
- Przeprowadzenie na terenie szkoły Międzynarodowego Dnia Uśmiechu. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Dzień Edukacji Narodowej – wykonanie i wręczenie upominków pracownikom szkoły; przygotowanie pocztu sztandarowego na apel.
Listopad
- Rozpoczęcie akcji Góra Grosza
- Narodowe Święto Niepodległości – pomoc w przygotowaniu gazetki szkolnej.
- Udział w akcji 19 dni przeciwko przemocy. Organizowanie „pomarańczowych”akcji.
- Przeprowadzenie na terenie szkoły Międzynarodowego Dnia Tolerancji. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Przeprowadzenie na terenie szkoły Międzynarodowego Dnia Misia. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Współtworzenie Międzynarodowej Zabawy Andrzejkowej.
- Pomoc przy gminnej zbiórce plastikowych butelek.
Grudzień
- Mikołajki – spotkanie z Św. Mikołajem i Śnieżynkami. Dzień koloru czerwonego.
- Boże Narodzenie: dekorowanie choinki, przygotowywanie ozdób świątecznych i kartek.
- Udział w Warsztatach bożonarodzeniowych.
- Prowadzenie kiermaszu bożonarodzeniowego.
- Zorganizowanie Szkolnego Dnia Kapcia.
Styczeń
- Akcja charytatywna WOŚP. Udział w zbiórce na terenie szkoły i poza nią.
- Współtworzenie Międzynarodowej Zabawy Karnawałowej
- Sporządzenie sprawozdania z pracy Samorządu Uczniowskiego za I semestr w roku szkolnym 2019/2020.
Luty
- Przeprowadzenie Dnia Bezpiecznego Internetu. Przygotowanie gazetki informacyjnej.
- Walentynki – Międzynarodowy Dzień Zakochanych. Poczta walentynkowa. Kiermasz walentynkowy.
Marzec
- Dzień Kobiet – upominek dla Pań i dziewczyn naszej szkoły;
- Światowy Dzień Kota– zbiórka karmy.
- Światowy Dzień Zespołu Downa (kolorowe skarpety). Przygotowanie gazetki informacyjnej
- Obchody Dnia Ziemi– ubieramy się na zielono
- Międzynarodowe Powitanie Wiosny – pomoc w przygotowaniach imprez.
Kwiecień
- Wielkanoc – przygotowanie kiermaszu oraz pomoc przy wykonywaniu ozdób.
- Udział w akcji „Cała szkoła chrupie zdrowo”. Przygotowanie gazetki
Maj
- Święta majowe –współudział w apelu.
- Dzień Matki – akcent na gazetce ściennej poświęcony temu świętu oraz kiermasz.
- Przeprowadzenie zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska w Dłużynie Górnej.
Czerwiec
- Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2019/2020.
- Przygotowanie wniosków do realizacji w przyszłym roku szkolnym.
- Sporządzenie sprawozdania z pracy Samorządu Uczniowskiego za II semestr w roku szkolnym 2019/2020.
- Przeprowadzenie wyborów na Przewodniczącego SU na rok szkolny 2010/2021.
- Uroczyste Zakończenie roku szkolnego 2019/2020; wystawienie pocztu sztandarowego.
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego ma charakter otwarty. W czasie trwania roku szkolnego może być uzupełniany o inicjatywy uczniów i akcje pozaszkolne związane z działalnością Samorządu Uczniowskiego.
Opiekun SU
Magdalena Nietrzeba