Projekt edukacji ortograficznej dla klasy trzeciej nauczania zintegrowanego
CELE OGÓLNE:
– kształcenie poprawności ortograficznej uczniów;
– opanowanie reguł ortograficznych (rz, ż, ó, u);
– kształcenie spostrzegawczości ortograficznej;
– rozwijanie postaw odpowiedzialności za napisane słowo;
– zrozumienie konieczności nauki ortografii i przestrzegania przepisów ortograficznych;
– kształcenie umiejętności analizy słuchowej i wzrokowej;
– rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej;
– zapobieganie błędom w zapisie wyrazów, czyli stosowanie na co dzień profilaktyki;
– wdrażanie do samokontroli i samooceny,
– rozwijanie umiejętności korzystania ze słownika ortograficznego.
CZAS REALIZACJI
1 dzień ( 4 godziny lekcyjne )
FORMA PRACY
System „stacyjny” polegający na obejściu grup przez wszystkie zadania do wykonania.
REALIZATOR
Nauczyciel nauczania zintegrowanego.
|
ZADANIA DLA GRUP |
FORMY REALIZACJI |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA |
1. Tworzenie domina obrazkowo –
wyrazowego na określoną regułę
„rz – ż”. |
– dzieci w grupie na przygotowanych
kartonikach tworzą domino obrazko-
wo – wyrazowe i w nie grają |
– dzieci uczą się współpracy w grupie
– samodzielnie przypominają zasady
pisowni
– wyszukują potrzebne do domina
wyrazy
– utrwalają sobie pisownię wyrazów
– dokonują samokontroli pracy
|
2. Tworzenie krzyżówek ortografi-
cznych ( ó-u ) ( h-ch ). |
– grupy po kolei układają po dwie
krzyżówki ortograficzne (gdy zdążą
mogą więcej ). Po wykonaniu zadania
kartę z krzyżówkami oddają nauczy-
cielowi. |
– uczniowie wyszukują wyrazy potrze-
bne do ułożenia krzyżówki
– przypominają sobie zasady ortogra-
ficzne
– uczą się współdziałania w grupie
– kontrolują wykonaną przez siebie
pracę
– utrwalają pisownię wyrazów
– układają określenia do haseł
|
3. Wyszukiwanie wyrazów rymujących się. |
– dzieci do podanych wyrazów szukają
jak najwięcej rymów:
· brzoza –
· papużka –
· źródełko –
· róża –
· łóżko –
· filiżanka –
· nożyczki –
· rzeka –
· dół –
· mój –
· mrówka –
|
– dzieci bogacą swoje słownictwo
– przypominają sobie na jakiej zasadzie
rymują się wyrazy
– wzrokowo zapamiętują pisownię
wyrazów
– wyszukują wyrazy rymujące się przez
analogię
– współpracują w grupie
– kontrolują wykonaną przez siebie
pracę |
4. Wyszukiwanie po trzy przymiotniki do podanego rzeczownika.
|
– uczniowie do podanych rzeczowników
dopisują po trzy przymiotniki, tak aby
nie powtarzały się:
· żart –
· żal –
· góry –
· źródło –
· podróż –
· grzyby –
· wieża –
· morze –
· żmija –
· porzeczka –
· rzeźba – |
– uczniowie przypominają sobie na jakie
pytania odpowiadają rzeczowniki i
przymiotniki oraz co to jest
– bogacą swoje słownictwo
– zapamiętują wzrokowo pisownię
wyrazów
– uczą się współpracy w grupie
– dokonują samokontroli swojej pracy |
5.Tworzenie planszy wyjaśniającej pisownię wyrazów. |
– uczniowie samodzielnie wyszukują
wyrazy z trudnością ortograficzną oraz
wyraz wyjaśniający pisownię, zapisują
je na papierze |
– uczniowie wyszukują wyrazy wyja-
śniające pisownię
– bogacą swoje słownictwo
– dokonują analizy i syntezy wyrazów
– współpracują w grupie
– kontrolują swoją pracę
-zapamiętują pisownię wyrazów |
6. Składanie pociętego wersami wiersza ortograficznego. |
– uczniowie samodzielnie składają w
całość pocięty wcześniej wiersz |
– uczniowie współpracują w grupie
– kontrolują swoją pracę
– zapamiętują pisownię wyrazów
– zwracają uwagę na rymy
– dopasowują do siebie poszczególne
wersy
– czytają ze zrozumieniem |
|
Like this:
Like Loading...