PROGRAM PROFILAKTYCZNY
DOTYCZĄCY PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI
DLA ZESPOŁU SZKOŁY PODSTAWOWEJ
I GIMNAZJUM W PORAJOWIE
PROJEKT MIĘDZYPRZEDMIOTOWY JAKO METODA WDRAŻANIA PROGRAMU PROFILAKTYKI
ZGODNY Z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Z DNIA 26 LUTEGO 2002 R. W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ORAZ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ
I ETAP KSZTAŁCENIA KL I-III
„NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE”
II ETAP KSZTAŁCENIA KL IV-VI
„BUMERANG”
III ETAP KSZTAŁCENIA KL I-III GIMNAZJUM
„JA – MOJA DROGA DO DOROSŁOŚCI”
Zespół autorski:
mgr Renata Mikołajów Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Porajowie
mgr Lucyna Pawelec pedagog szkolny
mgr Bożena Podlecka nauczyciel języka polskiego i historii
mgr Honorata Pruchnicka nauczyciel nauczania zintegrowanego
mgr Małgorzata Przezak-Goćko nauczyciel nauczania zintegrowanego
mgr Wenata Stawicka-Czerska nauczyciel nauczania zintegrowanego
„NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE”
PROGRAM PROFILAKTYCZNY DLA KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PORAJOWIE REALIZOWANY METODĄ PROJEKTU UWZGLĘDNIAJĄCY DZIAŁANIA ALTERNATYWNE
Cele ogólne:
- popularyzowanie wśród uczniów właściwych form zachowania;
- wspomaganie uczniów w rozwoju emocjonalnym, w celu przygotowania do życia z ludźmi, samym sobą i przyrodą;
- kształtowanie kompetencji współdziałania i współżycia z ludźmi;
- wdrażanie do odkrywania innego człowieka, wczuwanie się w jego sytuację, rozumienie jego reakcji;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
Uwaga
Program realizowany jest w sposób spiralny, od treści najłatwiejszych do najbardziej skomplikowanych, od klasy I Szkoły Podstawowej do klasy III Gimnazjum
Hasła:
- Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej.
- Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje.
- Budowanie świata wartości i poznawanie siebie.
Wykorzystanie materiału:
„Podstawa programowa”
„Bank sukcesów, zabawy z „Klanzy”, tańce integracyjne
Realizatorzy:
Nauczyciele I-III, pedagog szkolny, katecheta, nauczyciel wychowania fizycznego, rodzice.
Autorki:
mgr Lucyna Pawelec
mgr Honorata Pruchnicka
mgr Małgorzata Przezak-Goćko
mgr Wenata Stawicka – Czerska
W ramach programu realizowane są elementy etyki:
- ekspresja i autoekspresja
- szkoła – dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel
- uważne słuchanie wypowiedzi innych
- podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie i tolerancja
- rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi artystycznych
- przestrzeganie reguł w grach i zabawach ruchowych
OBSZAR DZIAŁANIA | FORMY PRACY | |||
DLA UCZNIA | DLA RODZICA | Z DZIECKIEM | Z RODZICAMI | DOKUMENTACJA |
l. Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej. | ||||
– integracja;
– wzajemne poznanie; – radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych; – wykształcenie u dziecka adekwatnego zachowania do zaistniałej sytuacji (sukces, porażka); – tradycje klasowe np. urodziny itp.; – obowiązki dyżurnego; – tworzenie klasowego kodeksu postępowania;
|
– wywiady środowiskowe;
– angażowanie rodziców do współorganizowania imprez klasowych; – po I półroczu pomoc Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; – pedagogizacja rodziców w czasie spotkań z wychowawcą; |
– poznanie imion w formie zabawy (nawlekane koraliki);
– rozmowy z dziećmi; – rozwiązywanie na bieżąco konfliktów; – malowanie czynności, które wykonuje dyżurny; – „Bank sukcesów” – zabawy „Klanzy” |
– wywiad środowiskowy (indywidualne spotkania w domach dzieci);
– ułożenie planu pracy Rady Rodziców; – udział w imprezach klasowych; – zebrania klasowe; |
– „kartonikowy łańcuszek imion”;
– kalendarz imprez klasowej Rady Rodziców; – prace plastyczne wyeksponowane w klasie; – scenariusz zajęć; |
Ewaluacja: |
– Stworzenie portretu klasowego ( każdy maluje inną osobę);
– prezentacja na forum klasy i szkoły; |
– „Piknik rodzinny”- wspólna impreza na łonie natury dzieci + rodzice; |
– przygotowanie wspólnego poczęstunku (stół szwedzki) – zdjęcia, filmowanie, |
|
2. Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje.
|
||||
– uczeń czuje się współodpowiedzialny za grupę;
– prawa i obowiązki ucznia; – tworzenie klasowego kodeksu postępowania; – uczeń szanuje rówieśników, dorosłych i młodszych, okazuje to w słowach i działaniach; – uczeń zna, akceptuje i stosuje zasady gier zespołowych;
|
– spotkania rodziców z terapeutami;
– pedagogizacja rodziców w czasie spotkań z wychowawcami i innymi; – spotkania z policjantem; – angażowanie rodziców do współorganizowania imprez klasowych; |
– stosowanie form grzecznościowych;
– omówienie reguł gier zespołowych; – zapoznanie z Kodeksem Ucznia; – pomoc koleżeńska; – c.d. „Bank sukcesów” – Drama; – scenki sytuacyjne; – zabawy „Klanzy”; |
– spotkania z terapeutą „Postawy rodzicielskie” itp.;
– Drama w obecności pedagoga i psychologa; – spotkania z policjantem „Przemoc w domu rodzinnym”; – zebrania klasowe; – rozmowy indywidualne; |
– karty do „Banku sukcesów”;
– plansza dobrego i złego zachowania; – scenariusze zajęć; |
Ewaluacja: |
– ankieta wyboru; – test socjometryczny; – tworzenie przez dzieci rymowanek, listów, opisów, bajek dla babci i dziadka; – malowanie portretów babci i dziadka; |
– „Biesiada dla dziadków” – wspólna impreza; |
– wyeksponowanie listów, opisów, rymowanek, bajek w gazetce klasowej; – publikacja najlepszych w/w tekstów w „Gazetce szkolnej”; – wystawa portretów;
|
|
3. Budowanie świata wartości i poznawanie siebie.
|
||||
– kształtowanie uzdolnień, zainteresowań dziecka (koło zainteresowań);
– uczeń odkrywa możliwości swojego umysłu, ćwiczy go i wzbogaca; – tworzenie klasowego kodeksu postępowania; – przygotowanie do odbioru wytworów sztuki; – uczeń zna i rozumie pojęcia: prawo, obowiązek, tolerancja, godność, patriotyzm; – uczeń dostrzega różnice pomiędzy ludźmi i akceptuje je; |
– spotkania z terapeutami;
– pedagogizacja rodziców w czasie spotkań z wychowawcą i innymi; – angażowanie rodziców do współorganizowania imprez klasowych; – przygotowanie rodziców do podjęcia przez dzieci dalszego etapu kształcenia; – spotkania z przyszłymi wychowawcami; |
– c.d. „Banku sukcesów”;
– Drama; – scenki sytuacyjne; – zabawy „Klanzy”; – poznawanie własnej osoby (osobowość, charakter); – samoocena, wady i zalety (wyeksponowanie dobrych, praca nad sobą); – koła zainteresowań (podnoszenie poczucia własnej wartości); |
– spotkania z terapeutami;
– zebrania klasowe; – rozmowy indywidualne; – spotkania z przyszłymi wychowawcami; – zaprezentowanie modelu absolwenta; |
– karty do „Banku sukcesu”;
– plakaty, dekoracja; – plansze „Moje wady i zalety”; – wykaz i plan działania kół zainteresowań; – scenariusze zajęć; |
Ewaluacja: |
– tworzenie drzewa zalet i wad;
– mocne strony na listkach doklejonych na górze, słabe strony na dole; – wyeksponowanie drzewa + formy oceniania; |
– wspólny wyjazd dzieci i rodziców na wycieczkę;
– ankieta „Czy znasz swoje dziecko”, analiza ankiety, przedstawienie wyników (może być też gra dzieci kontra rodzice); |
– zdjęcia;
– film video; – przygotowanie opisów dzieci anonimowych (przez n-la) na konkurs dla rodziców; – odczytanie opisów, rodzice zgadują o czyje dziecko chodzi |