SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU ZREALIZOWANEGO W KLASIE 4
Gramy w zielone
Jolanta Kapica
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Porajowie
Projekt powstał na bazie podręcznika języka polskiego do klasy IV Katarzyny Grajewskiej i Ewy Wower pt. „Oglądam świat”. Wykorzystano materiał literacki z rozdziałów: „Gram w zielone” oraz „Jestem częścią przyrody”. Dodatkowo skorzystano z podręcznika „Przyroda do klasy IV”, którego autorami są F. Szlajfer i M. Marko-Worłowska.
Klasa IV liczy 21 osób. Została podzielona na 7 trzyosobowych grup. Brane były pod uwagę zdolności i predyspozycje uczniów. Przewodniczącymi całego przedsięwzięcia zostali uczniowie nie najzdolniejsi, a najbardziej pracowici, by wzmóc ich motywację do lepszej pracy.
Na początku nastąpił wybór przewodniczących całego przedsięwzięcia i wyjaśnienie idei projektu. Następnie zapoznałam uczniów z celami lekcji:
- Uświadomienie konieczności świadomego bycia częścią przyrody.
- Zwrócenie uwagi na konieczność rozsądnego korzystania z dóbr cywilizacyjnych.
- Zainteresowanie problematyką ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa przebywania na łonie natury.
- Kształtowanie współdziałania w grupie.
- Uświadomienie korelacji międzyprzedmiotowej.
- Doskonalenie redagowania wiersza, wywiadu, dyskusji, opowiadania, wystąpienia, komiksu, tworzenia prezentacji multimedialnej.
Przyjęliśmy określone zasady:
a) na każdej lekcji ktoś inny jest liderem w grupie i przedstawiaj jej dokonania nauczycielowi;
b) łącznikiem między nauczycielem a uczniami są przewodniczący projektu;
c) wspieranie podczas pracy w grupach uczniów słabszych;
d) wzajemna pomoc podczas pracy w grupach;
e) wzajemny szacunek.
Podałam uczniom niezbędne telefony i adres mailowy do kontaktu w razie wątpliwości podczas realizacji zadań.
W związku z przeprowadzeniem projektu uczniowie:
· zwrócili baczniejszą uwagę na problemy środowiska;
· poznali zasady bezpiecznego zachowania się na łonie natury;
· potrafili wykorzystać surowce wtórne;
· zwrócili uwagę społeczności szkolnej na sprawy otaczającego świata: na specyfikę świata flory i fauny, na nieprawidłowości w wykorzystywaniu dóbr naturalnych, na daty, które są niezbędne, by informować opinię publiczną o zagrożeniach płynących z postępu cywilizacyjnego;
· doskonalili umiejętności wnioskowania, poruszania się po Internecie, odpowiedzialności za wspólne działanie, tworzenie: utworu poetyckiego, plakatu, prezentacji multimedialnej, analizy i interpretacji wiersza, notatki, merytorycznej i interesującej rozmowy, komiksu.
10 maja 2008 roku podczas „Majówki u Sobieskiego”, czyli I Festiwalu Nauki i Zabawy uczniowie tej klasy wzięli udział w konkursie ekologicznym przeprowadzonym przez Gminne Przedsiębiorstwo Oczyszczania i uzyskali bardzo dobre wyniki.