Do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym.
Cele strategiczne:
- zapoznanie dzieci z historią ludzi i miejsc im najbliższych,
- budzenie lokalnego patriotyzmu,
- tworzenie głębszych więzi rodzinnych,
- poznanie zasad tworzenia drzewa genealogicznego,
- istota prezentacji na przykładzie ekspozycji drzew genealogicznych.
Cele operacyjne:
- uczeń zna historię miejscowości, w której mieszka,
- zna historię swojej szkoły,
- potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami i dziadkami na temat swoich „korzeni”,
- zna swoich przodków, umie o nich opowiadać,
- wie co to jest drzewo genealogiczne,
- potrafi wykonać drzewo genealogiczne wybraną techniką,
- ma poczucie odpowiedzialności za podjęte działania,
- jest dumny ze swojej rodziny.
Zadania dla nauczyciela:
- przygotować wycieczkę do „Izby historii szkoły i miejscowości”,
- zapoznać dzieci z pojęciem „drzewo genealogiczne”,
- zachęcić do wykonania drzewa dowolną – wybraną przez dziecko – techniką,
- przedstawić najważniejsze informacje jakie należy uzyskać od rodziców i dziadków,
- omówić zasady dobrej prezentacji oraz przygotować, przy pomocy uczniów, prezentację drzew genealogicznych.
Zadania dla ucznia:
- uważnie obejrzeć ekspozycję w „Izbie historii szkoły i miejscowości”,
- poznać pojęcie „drzewo genealogiczne”,
- przeprowadzić rozmowę z członkami rodziny, na temat miejsc, z których tu przybyli i kim byli ich przodkowie,
- wykonać, przy pomocy rodziców, wybraną techniką drzewo genealogiczne własnej rodziny,
- zaprezentować swoje drzewo na forum klasy,
- włączyć swoje drzewo do „Mojej małej Ojczyzny”,
- zaprosić rodziców i dziadków do obejrzenia ekspozycji.
Realizacja
- Wycieczka do „Izby historii szkoły i miejscowości”;
- omówienie znajdujących się tam eksponatów „szkoła dawniej…”,
- przedstawienie ekspozycji „Geneza powstania i funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Porajowie w latach 1955-2005”,
- Omówienie historii Porajowa na podstawie ekspozycji „Porajów dawniej i dziś”.
- Omówienie naszych związków ze szkołą i miejscowością.
- Przedstawienie informacji na temat drzewa genealogicznego.
- Przeprowadzenie przez uczniów rozmów z rodzicami i dziadkami na temat miejsc, z których przybyli na nasze tereny i kim byli ich przodkowie.
- Wykonanie drzew genealogicznych przez uczniów, przy pomocy rodziców.
- Przygotowanie w klasie prezentacji „Moja mała Ojczyzna” złożonych z drzew genealogicznych przygotowanych przez uczniów.
- Zaprezentowanie rodzicom i dziadkom >>Naszych małych Ojczyzn<<.