zspporajow@gmail.com (75) 77-38-223 | (75) 77-38-227

Honorata Pruchnicka: Moja mała ojczyzna.

Do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym.


 

Cele strategiczne:

  • zapoznanie dzieci z historią ludzi i miejsc im najbliższych,
  • budzenie lokalnego patriotyzmu,
  • tworzenie głębszych więzi rodzinnych,
  • poznanie zasad tworzenia drzewa genealogicznego,
  • istota prezentacji na przykładzie ekspozycji drzew genealogicznych.

 

Cele operacyjne:

  • uczeń zna historię miejscowości, w której mieszka,
  • zna historię swojej szkoły,
  • potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami i dziadkami na temat swoich „korzeni”,
  • zna swoich przodków, umie o nich opowiadać,
  • wie co to jest drzewo genealogiczne,
  • potrafi wykonać drzewo genealogiczne wybraną techniką,
  • ma poczucie odpowiedzialności za podjęte działania,
  • jest dumny ze swojej rodziny.

 

Zadania dla nauczyciela:

  • przygotować wycieczkę do „Izby historii szkoły i miejscowości”,
  • zapoznać dzieci z pojęciem „drzewo genealogiczne”,
  • zachęcić do wykonania drzewa dowolną – wybraną przez dziecko – techniką,
  • przedstawić najważniejsze informacje jakie należy uzyskać od rodziców i dziadków,
  • omówić zasady dobrej prezentacji oraz przygotować, przy pomocy uczniów, prezentację drzew genealogicznych.

 

Zadania dla ucznia:

  • uważnie obejrzeć ekspozycję w „Izbie historii szkoły i miejscowości”,
  • poznać pojęcie „drzewo genealogiczne”,
  • przeprowadzić rozmowę z członkami rodziny, na temat miejsc, z których tu przybyli i kim byli ich przodkowie,
  • wykonać, przy pomocy rodziców, wybraną techniką drzewo genealogiczne własnej rodziny,
  • zaprezentować swoje drzewo na forum klasy,
  • włączyć swoje drzewo do „Mojej małej Ojczyzny”,
  • zaprosić rodziców i dziadków do obejrzenia ekspozycji.

 

Realizacja

 

  1. Wycieczka do „Izby historii szkoły i miejscowości”;
  • omówienie znajdujących się tam eksponatów „szkoła dawniej…”,
  • przedstawienie ekspozycji „Geneza powstania i funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Porajowie w latach 1955-2005”,
  • Omówienie historii Porajowa na podstawie ekspozycji „Porajów dawniej i dziś”.
  1. Omówienie naszych związków ze szkołą i miejscowością.
  2. Przedstawienie informacji na temat drzewa genealogicznego.
  3. Przeprowadzenie przez uczniów rozmów z rodzicami i dziadkami na temat miejsc, z których przybyli na nasze tereny i kim byli ich przodkowie.
  4. Wykonanie drzew genealogicznych przez uczniów, przy pomocy rodziców.
  5. Przygotowanie w klasie prezentacji „Moja mała Ojczyzna” złożonych z drzew genealogicznych przygotowanych przez uczniów.
  6. Zaprezentowanie rodzicom i dziadkom >>Naszych małych Ojczyzn<<.

 

%d bloggers like this: