Program profilaktyczny
BUMERANG
DLA ZESPOŁU SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM W PORAJOWIE
I.
Program obejmuje przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży. Najpoważniejsze z nich, to:
– palenie tytoniu ,
– używanie alkoholu,
– używanie środków psychoaktywnych (narkotyków, środków wziewnych, leków),
– wczesna aktywność seksualna,
– zachowania agresywne i przestępcze ( w tym przemoc w szkole ). Problemem szkoły są niekiedy zachowania patologiczne związane z jej nadgranicznym położeniem, wymagające dodatkowej pracy wychowawczej,
– ucieczki z domu, zachowanie dewiacyjne i autodestrukcyjne a także zagrożenia uczestniczeniem w subkulturach
o negatywnych wpływach wychowawczych ,
– działanie prewencyjne wobec dzieci z rodzin niedostosowanych, zagrożonych patologiami a także przemocą w rodzinie.
Ponieważ wiadomo, że zachowania ryzykowne najczęściej z sobą współwystępują, działania programu muszą z konieczności mieć charakter nie tylko zindywidualizowany ale i ogólny.
Profilaktyka zaś powinna prowadzić nie tylko do redukcji czynników ryzyka ( lub ich eliminacji ) ale i do wzmacniania czynników chroniących i kształtowanie właściwych wzorów zachowania oraz promocji zdrowych stylów życia.
Program profilaktyczny realizowany jest wielostronnie, z wykorzystywaniem wszelkich dostępnych form, zarówno wewnętrznych , jak i pozaszkolnych. W jego ramach szkoła współpracuje z rodzicami, władzami gminnymi, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wyspecjalizowanymi funkcjonariuszami Policji, firmami edukacyjnymi i prowadzącymi programy profilaktyczne w różnych formach.
Zasady programu profilaktycznego, to:
– informacje o problemach – dzieci, rodzice, nauczyciele.
– edukacja – zarówno w ramach uczenia przedmiotowego (biologia, wychowanie fizyczne, przygotowanie do życia w rodzinie, godziny wychowawcze), jak i profesjonalnych programów edukacyjno – profilaktycznych i działań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
– interwencja – zarówno indywidualna jak i grupowa we współpracy z wyspecjalizowanymi instytucjami i pracującymi w szkole pedagogami, terapeutami i psychologiem.
Właściwą diagnozę problematyki zagrożeń umożliwia przeprowadzenie
przez szkołę w okresie XI – XII /2002 r. ankiety i wywiadu dotyczące występowania w naszej szkole zjawisk przemocy i nałogów wśród uczniów. Omówienie tych problemów będzie przedmiotem posiedzenia Rady Pedagogicznej w styczniu 2003 r. Szkoła, w ramach uczestnictwa w akcji „Szkoła z klasą”, będzie prowadziła w bieżącym roku szkolnym, szeroką działalność w zakresie rozpoznania i poprawy funkcjonowania wychowawczego, obejmującego również działania profilaktyczne.
II.
Elementy programu według planu pracy wewnętrznej szkoły, realizowane na co dzień :
1. Omówienie problematyki zagrożeń i zachowań ryzykownych, w ramach codziennej pracy wychowawców i godzin wychowawczych, według indywidualnych planów, a także informacja – edukacja w ramach lekcji przedmiotowych
2. Prowadzenie indywidualnej terapii uczniów przez pedagoga i psychologa szkolnego – rozpoznanie i przeciwdziałanie zagrożeniom, działanie interwencyjne. Także sporządzanie diagnoz i analiz sytuacji w szkole w tym zakresie
3. Stały kontakt z rodzicami dzieci zagrożonych nałogami i patologiami w tym wizyty w domach i rodzinach (wychowawcy i pedagog)
4. Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych i muzykoterapeutycznych, kwalifikowanych dla dzieci przejawiających zaburzenia zachowania i zagrożonych różnymi zachowaniami ryzykownymi
5. W ramach działania świetlicy szkolnej, pedagodzy otoczą szczególną opieką dzieci ze środowisk zagrożonych i rodzin dysfunkcyjnych według indywidualnych planów
6. W ramach spotkań z rodzicami – ciągła informacja i edukacja w omówionym zakresie. Podawanie danych wynikających z diagnoz szkolnych. Szczegółowe programy dla rodziców są podane w opisie profesjonalnych szkoleń
7. W ramach pracy Rady Pedagogicznej szkół i szkolenia wewnętrznego nauczycieli w bieżącym roku szkolnym odbędą się dodatkowo szkolenia związane z problemem przemocy występującej w szkole oraz nadpobudliwości dzieci i młodzieży.
Całość działań w omówionym zakresie ma charakter ciągły i nie można jej podporządkować szczególnym harmonogramom. W ramach występowania konkretnych problemów będą powoływane grupy robocze do ich rozwiązywania z grona Rady Pedagogicznej.
III.
W zakresie współdziałania z instytucjami pozaszkolnymi, szkolenia i działania profilaktyczne obejmują:
1. We współpracy z Komisariatem Policji w Bogatyni, jej wyspecjalizowani funkcjonariusze przeprowadzą szkolenia:
– klasy I – IV – Bezpieczna droga do szkoły. Obcy
– klasy V – VI – Problemy dotyczące narkotyków i uzależnień
– Gimnazjum – Odpowiedzialność karna i administracyjna. Problemy dotyczące patologii młodzieży
– narkotyków i uzależnień.
– Sprawdzenie pomieszczeń szkolnych na obecność narkotyków. Spotkania z rodzicami – problemy dotyczące udziału psa – wg planów Policji
– Stała współpraca z funkcjonariuszami z działu prewencji i nieletnich. Przedstawienie im problemu nadzoru okolicy szkoły na okoliczność występowania zagrożeń uczniów z tej strony
2. Na zlecenie szkoły szkolenie prowadzone przez Ośrodek Profilaktyki
I Edukacji ze Zgorzelca :
– Szkolenia dla rodziców klas I „Dzieciństwo bez przemocy”
– Wykłady dla rodziców klas III „Dobry kontakt warunkiem skutecznej profilaktyki”
– Program profilaktyczny „Tak czy nie” klasy gimnazjalne
Szczegółowe terminy będą ustalane na bieżąco.
3. Spektakle teatrów profilaktycznych, „Zwierciadło” :
– klasy I – V bajka dydaktyczna „ Kraina mądrości” w X 2002 r.
– klasy VI i Gimnazjum „ Drzazgi” problematyka młodzieży w X 2002
– klasy VI i Gimnazjum „ V przykazanie” w X 2002 r.
– klasy I – IV „ Diabelskie psoty” bajka dydaktyczna, problemy uzależnień XII 2002 r.
– klasy IV – VI „Dlaczego nie” w XII 2002 r. – problemy uzależnień, umocnienie wartości pozytywnych w życiu
Dalsze spektakle w miarę posiadanych przez szkołę środków możliwości i potrzeb.
4. Spotkanie w klasach IV – VI prowadzone przez pedagoga szkolnego w zakresie przeciwdziałania nikotynizmowi, w klasach gimnazjalnych, psycholog szkolny w br. szkolnym zwróci na ten temat szczególną uwagę.
5. Program profilaktyczny prowadzony przez psychologa z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w ramach programów Gminnego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
– zajęcia warsztatowe dotyczące zagrożenia dzieci i młodzieży uzależnieniami i niewłaściwymi stylami zachowania (uzależnienie, sekty, mody, podkultura młodzieżowa, zaburzenia relacji rodzinnych i szkolnych)
Klasy I – III Gimnazjum ( 3 x 3 godziny ) XI – XII / 2002 r
Zebranie rodziców – 3 godziny XI – XII / 2002 r
Szkolenie Rady Pedagogicznej – I / 2003 r
6. W stosunku do dzieci przejawiających zachowanie ryzykowne i mogące
prowadzić do uzależnień szkoła współpracuje ściśle z:
– Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bogatyni (terapia indywidualna i rodzinna)
– Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, gdzie kieruje się dzieci z głębszymi zaburzeniami do terapii
– Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bogatyni w ramach udzielenia pomocy rodzinom i dzieciom ze środowisk zagrożonych różnymi patologiami społecznymi
– Punktem konsultacyjnym w zakresie „Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie” w Bogatyni
– Dotyczy to też kuratorów dzieci, których ustanowił Sąd Rejonowy – Wydział Spraw Rodzinnych; szkoła pozostaje z kuratorem i Sądem w stałym kontakcie.
IV.
Opisane uprzednio działania informacyjno – edukacyjno –interwencyjne szkoły mają charakter zapobiegania i eliminacji zjawisk ryzykownych. Równocześnie w ramach swojego programu wychowawczego, szkoła prowadzi wiele zajęć i działań wzmacniających czynniki chroniące przed zagrożeniami i sprzyjające dobremu rozwojowi społecznemu dzieci i młodzieży.
Szkoła ma bardzo szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych. Dotyczy to kilkunastu prowadzonych kół zainteresowań, muzykoterapii, socjoterapii, możliwości stałego kontaktu z psychologiem szkolnym, uprawianie sportu i różnych form rekreacji.
Przedstawione założenia i codzienna praktyka wpływają profilaktycznie na możliwość unikania przez uczniów zachowań ryzykownych i uzależnień. Dlatego, nie wykonując tych działań jako elementów programu profilaktycznego, należy uznać, że realnie są one bazą wszelkich działań prewencyjno – profilaktycznych.
Literatura :
– „Profilaktyka w Środowisku Lokalnym”, red. G. Świątkiewicz, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2002 r.
– „Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalne psychoprofilaktyki”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEW, Warszawa 2002 r. – Joanna Szymańska.